درس تاریخ ریاضیات

HISTORY OF MATHEMATICS

درس تاریخ ریاضیات

HISTORY OF MATHEMATICS

آخرین نظرات

امروز بالاخره به مبحث "بینهایت" رسیدیم.

البته چون تعداد اسلایدها زیاد بود همه را نخواندیم. اما خیلی جالب با این مفهوم آشنا شدیم!فکر کنم با دیدن دو ویدئو زیر شما هم به این نکته پی ببرید.البته به نظرم رسید که خوب است درباره دو مفهوم "بی نهایت بالفعل" و "بی نهایت بالقوه " توضیح داده شود:

بی‌نهایت بالقوه، که عبارت است از فرآیندی که هیچ گاه متوقف نمی‌شود مانند فرآیند شمارش فوق نویمان.

بی‌نهایت بالفعل، که موجودی کامل ایستا و مجرد تصور می‌شود در حالی‌که به طور تجربی هیچ چیزی که بی‌نهایت باشد در دست نداریم.

از دیدگاه ارسطو بی‌نهایت، امکان بالقوه‌ای است که هرگز بالفعل نمی‌گردد زیرا تعداد دفعاتی که میتوان یک مقدار را به دو نیمه تقسیم کرد، بی‌نهایت است. بنابراین، تعداد اجزایی را که می‌توان به دست آورد، همیشه از هر عدد معینی بیشتر است.

ارسطو با این استدلال که هیچ چیز نامتناهی نیست (زیرا در غیر این صورت از خدا بزرگتر خواهد بود) وجود بینهایت بالفعل مانند کل مجموعه اعداد طبیعی را منکر شد. با این حال، با پیدایش آنالیز ریاضی و مفهوم حد و دنباله در سده‌های هجدهم و نوزدهم، اجتناب از بی‌نهایت (بالفعل) دشوار شد.

بی‌نهایت بالفعل در فلسفه ریاضی امروز به ایده‌ای گفته می‌شود که اعداد یا برخی دیگر اشیای ریاضی را دارای قابلیت تشکیل کلیت‌های کامل و واقعی یعنی مجموعه‌ها می‌داند.

در فلسفه ریاضی، برای مجرد دانستن بی‌نهایت بالفعل، پذیرفتن موجودیت‌های نامتناهی (برای نمونه مجموعه‌ای از همه اعداد طبیعی) به عنوان اشیای تعریف‌شده الزامی می‌شود.


PDF

POWERPOINT

Achile and the Tortoise

Guru Josh Projection





قصه شیر فروشی شیرودوس (کمیک داخل اسلاید) را از دست ندهید که دیدنش خالی از لطف نیست و خیلی هم جالب است!


PDF

(برای خواندن به صورت کتاب)WORD



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی